Help mijn konijn heeft maden! (Myiasis)

Wilt u uw konijn optimaal beschermen tegen de maden? of heeft uw konijn op dit moment maden?

Myiasis of madenziekte wordt bij konijnen veroorzaakt door vooral de groene vleesvlieg (zie foto onderaan de pagina)
Tijdens warme dagen/maanden slaan de vliegen hun slag, ze leggen hun eitjes vaak in de vacht, rondom de anus (meestal bij wat plakpoep/diarree), wondjes of andere huidontstekingen etc.
De vliegen komen vaak op de geur af van de huidontstekingen en zullen daar hun eitjes gaan leggen.
Deze eitjes worden maden, deze zijn er vaak in verschillende groottes, van enkele mm’s tot soms wel 1 cm. De maden zijn wittig van kleur en bewegen vrij snel. De maden kruipen onder de vieze haren en richtten hier enorme schade aan, ze maken zelfs gaten in de huid en eten van uw konijn.
Myiasis is voor de eigenaar vies om waar te nemen maar ook pijnlijk voor het konijn.

Treft u maden aan bij uw konijn, bel dan uw dierenarts. De beste en minst pijnlijke behandeling is om onder sedatie het gebied te scheren, de maden er met een pincet uit te halen, het konijn te wassen en een behandeling te starten om verdere schade te voorkomen etc.
Helaas sterven er jaarlijks ook konijnen door deze ziekte omdat het konijn zoveel schade heeft wat aangebracht is door de maden.

Voorkomen is beter dan genezen
We beschikken over het middel Nomyiasis, dit is een antivliegenmiddel en is te gebruiken op konijnen.
Je kunt het konijn hiermee insprayen om de groene vliegen af te schrikken en het middel dood maden.
Ziet u groene vleesvliegen bij het verblijf van uw konijn? check dan dagelijks uw konijn en het verblijf en probeer zoveel mogelijk vliegen te doden.

groene vleesvlieg