Paracetamol, Aspirine en Ibuprofen bij huisdieren

Als uw huisdier ziek is, wilt u natuurlijk niets liever dan hem of haar helpen.
Paracetamol, Ibuprofen of Aspirine, vaak hebben we wel 1 van de humane geneesmiddelen in huis. Het is echter onverstandig en vaak zelfs gevaarlijk om deze medicijnen aan uw huisdier te geven!!

Paracetamol, Aspirine en Ibuprofen zijn giftig voor katten en kunnen dodelijk zijn.
Katten missen een enzym in de lever wat ervoor zorgt dat een Paracetamol, Ibuprofen of Aspirine op een juiste manier verwerkt wordt. Als gevolg hiervan gaan ze het middel op een andere manier afbreken en dit veroorzaakt het ontstaan van giftige afbraakproducten. Dit zorgt voor ernstige leverbeschadiging, nierfalen en ook de rode bloedcellen raken ernstig beschadigt.

Ook bij honden liggen er gevaren op de loer bij het geven van deze humane middelen.
Honden kunnen net als katten nierfalen en leverbeschadigingen krijgen, darm en maagzweren etc.
Neem altijd contact op met uw dierenarts als uw huisdier pijn/ongemak vertoond of als uw huisdier misschien onbedoeld in aanraking is geweest met humane medicijnen.
Denk niet dat 1 pilletje geen kwaad kan, in het lichaam van uw huisdier kan vergiftiging optreden zonder dat u al iets aan uw huisdier merkt. Een snelle behandeling is noodzakelijk.

Voor honden en katten er diverse pijnstillers en koortsremmers verkrijgbaar bij uw dierenarts die speciaal bestemd zijn voor huisdieren. Deze middelen zijn onderzocht op veiligheid en werkzaamheid, uiteraard kan de dierenarts u voorzien van een juiste dosering.

Ibuprofen